Stát na cestě k obrovské elektro chybě?
A podle informací o jeho vládnutí mu naopak nevadí „dealování“ s kolegy miliardáři. Tyto dvě vlastnosti spolu s tím, že česká vládní energetika uvázla myšlenkově v 20. století a odmítá změny v tomto odvětví vzít vážně, mohou vést k tomu, že se stát dopustí vážné ekonomické a strategické chyby, která nás bude stát hodně peněz, a některé z nás i to nejcennější - zdraví.
Popisem toho, oč jde, se zabývá Respekt v textu „Veterán pro Tykače“ (který stojí za přečtení). Ve hře je totiž možnost, že největší český producent CO2, zastaralá, původem pro Egypt určená uhelná elektrárna Počerady (jeden z dvou největších hnědouhelných zdrojů u nás) za 2 miliardy skončí v energetické skupině pana Tykače a namísto demontáže ji budou čekat dlouhé roky provozu, kdy za každý den zvládne spálit 30 vagónů s uhlím. Kvůli tomu každý den vyrobí přibližně tolik CO2 jako veškerá nákladní auta jezdící v celé naší zemi.
Tento pozoruhodný obchod je jedním z možných vyústění konfliktu, který rozpoutal z 90. let známý finančník (skupina Motoinvest, kde působil, pomohla investorům a státu od miliard korun) se skupinou ČEZ ohledně dodávek uhlí pro tuto elektrárnu ze svého nedalekého dolu.
Citovaní zástupci státu směřují k názoru, že bude nejlépe, když se stát „špinavé a zastaralé“ elektrárny, která je navíc povinna odebírat uhlí od firmy pan Tykače, zbaví. A podobně, krátkodobě a ekonomicky, to asi vidí i ČEZ (pro něj jsou reputační rizika spojená s životním prostředí jistou hrozbou, neb stále více akcionářů je bere vážně).
Tato „logika“ ale může kulhat na obě nohy.
Ekonomické argumenty v textu uvádí aktivní akcionář ČEZu a energetický expert pan Šnobr. Má více důvodů. Krátkodobým je, že cena elektrárny je absurdně nízká (dokonce i pan Tykač původně chtěl platit mnohem více), střednědobým je to, že místo, kde se dnes elektrárna nachází, je velmi vhodné pro budoucí energetické instalace (další paroplynová jednotka - jedna zde již je, úložiště či jiná zařízení) a jeho strategická hodnota je tak velká. Navíc ze smlouvy na odběr uhlí se může ČEZ vyvázat (ač to není levné).
Strategicky proto, že pokud bere vláda alespoň trochu vážně závazky na snížení emisí CO2, bylo by absurdní se vzdát dnešní kontroly nad největším producentem těchto emisí. Není pochyb, že nový vlastník se bude snažit maximálně ziskový potenciál zastaralé elektrárny využít, a vzduch znečišťovat (mj. dle studie University Karlovy jsou zdravotní a další společenské dopady uhelných elektráren měřitelné v řádech 51 miliard korun škod ročně).
Druhá cesta k tomu, jak na koupi může skupina pana Tykače na rozhodnutí státu vydělat, je pak možnost, že se i naše vláda rozhodne něco se životním prostředím a klimatem udělat. Vlastník elektrárny jako zdroje největšího zatížení se pak asi dočká velkorysé kompenzace (v případě, kdyby Počerady vlastnil ČEZ, šla by většina kompenzace zpět státu).
Asi leckoho napadne, že úvahy o omezování „špinavých zdrojů“ (ačkoliv ničí zdraví, krajinu i majetek) si „nemůžeme dovolit“, neb elektřinu přeci potřebujeme. Pohled do statistik však ukazuje, že z hrubé výroby 89 TWh spotřebujeme jen 61 TWh. Necelých 14 TWh, což je více než dvojnásobek výroby z Počerad, jsme loni vyvezli (zbytek jsou ztráty a technologická spotřeba).
Otázka, proč tedy svým zdravím, životním prostředím a dalšími škodami podporujeme vývoz namísto odstavení nejhorších zdrojů, je tedy na místě. Pokud se vláda vzdá možnosti, aby ČEZu ponechání Počerad jako akcionář uložila, budeme v tomto „špatném obchodě“ zřejmě pokračovat a navíc odchod z něj se nám dále zkomplikuje.
Luděk Niedermayer
Co papír snese?
Populární motoristický časopis Svět motorů se stále více zabývá elektromobilitou. Což vítám. Ovšem jeho texty někdy přinesou dost velká překvapení.
Luděk Niedermayer
O pokutách za autoemise příští rok a o tom, co limit „95“ může přinést
V příštím roce začne platit unijní limit na průměrné emise CO2 osobních aut ve výší 95g na km. Byl výsledkem jednání zástupců členských zemí Unie, expertů a automobilového průmyslu, a nastaven v roce 2013.
Luděk Niedermayer
Tragédie na silnici
Ne, nebudu psát o nehodě na silnici do Špindlerova mlýna, kde zřejmě nebezpečná jízda jednoho řidiče zabila řidiče jiného.
Luděk Niedermayer
Mission impossible na Čapáku...
Něco takového, aspoň dle mého názoru, bude objasňování toho, že hodnota reklamy, kterou si firmy holdingu Agrofert objednaly u Čapího hnízda (luxusní rezidence, sotva na dohled od silnice), byla v řádu stovekmilionů.
Luděk Niedermayer
České a regionální premiérovo fiasko
Je to skoro jako v té pohádce, kde dědeček měnil, až vyměnil. Premiér Babiš mohl "akceptovat" na šéfa komise pana Webera, což je politik, který má extrémně pozitivní pohled na náš region a nedělí Evropu na starou a novou.
Luděk Niedermayer
O třech malých věcech na Letné
O volební demokracii, o tom, že občané nejsou zaměstnanci a že čeští politici chrání a objevují hodnoty.
Luděk Niedermayer
Zlá Komise, hodní ministři a naše budoucnost
Premiér našel lepšího nepřítele, než jsou uprchlíci – je jím Evropská komise. Ta nejen šikanuje ho a jeho fond, ale dokonce neposílá do našeho rozpočtu dost peněz, a tak jsme ve velkém schodku.
Luděk Niedermayer
O střetu zájmu pana premiéra: co k němu (také) vedlo a jak dál?
Premiér Babiš má dle mého názoru jedinou možnost, jak si o chvíli prodloužit pobyt ve Strakově akademii.
Luděk Niedermayer
(Babiš) pod hladinou sítě…
Sociální sítě, respektive jejich dovedné a razantní využití politickými marketéry a těmi, co chtěli do výsledku promluvit, ovlivňují – někdy i zásadně – výsledky voleb.
Luděk Niedermayer
Kampaň už končí
V posledních par týdnech jsem nejen jezdil po mnoha místech naší země, bavil se s podnikateli, studenty, politiky i ostatními občany, ale také sledoval, jak vlastně „připrava na volby“ u nás vypadá.
Luděk Niedermayer
Před 15 lety…
... byl 1. květen, den našeho vstupu do Evropské unie. Tedy k jasnému, viditelnému kroku, který ukončil naše násilné odloučení od „evropské civilizace“ a návrat tam, kam historicky, zeměpisně i kulturně patříme.
Luděk Niedermayer
Selhala Evropská komise u konfliktu zájmu pana premiéra?
Zatím se mi zdá, že ano. A je to vážné. Nejde mi vůbec o to "potrestat Andere Babiše", neboť k posouzení jeho viny či neviny se musíme dobrat doma my sami. Jde o to, zda v Unii platí pravdla vždy a pro všechny.
Luděk Niedermayer
Mlčící Brusel a vzdalující se Evropa…
I při setkání s lidmi, kteří jsou fandové do společné Evropy a chtějí ji zachovat a rozvíjet, se dříve či později dostaneme k otázce „nekomunikace“ a „vzdalování Unie od občanů“.
Luděk Niedermayer
Pohádka o praní peněz...
Byla jednou jedna malá pobočka jedné velké banky v jedné malé zemi. A ta našla oblibu v zajišťování toku peněz pro nejasné zákazníky pocházející z nejasných zdrojů.
Luděk Niedermayer
Český ANO-jablečný sultanát
Nabídka českého premiéra šéfovi firmy Apple, aby třeba v budově ministerstva otevřel Apple store, je pozoruhodná z více důvodů. Proč si to myslím?
Luděk Niedermayer
Pražské unijní hledání...
Mám čím dál tím silnější pocit, že Andrej babiš se svou lačností po dotacích zamotal hlavu celé Unii.
Luděk Niedermayer
ANO, takto je to po našem...
Protestní hnutí, jako byly Věci veřejné nebo dnes u nás dominující ANO, těží často z chyb svých oponentů. Nejen těch, ke kterým docházet musí, neb jen ten, „kdo nic nedělá, nic nepokazí“.
Luděk Niedermayer
Co vše snese papír – případ elektroaut na iDNES.cz
Již několik dní na mne ze stránky iDNES.cz kouká pozoruhodný, redaktory portálu vybraný text o tom, jak v jednom braniborském městě všichni nadávají na elektroauta.
Luděk Niedermayer
Slepé trusty a problém pana premiéra…
Poté, co pan premiér oznámil představitelům Evropské komise, že svůj problém (s konfliktem zájmů dle EU pravidel) vyřeší, očekával bych, že se v diskusi o možném řešení dnes zákonům nevyhovující situace objeví pojem "slepý trust".
Luděk Niedermayer
Kdo má pravdu ve věci "střet zájmů a Andrej Babiš": názor si můžete udělat sami...
V linku najdete text právního servisu Evropské komise (o kterém předpokládám, že je autentický). Pokud váháte, "o jakou že to účelovku jde", stojí za přečtení, neb to lze pochopit poměrně snadno.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 55
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1597x
Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).