Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nudná automobilová fakta pro pana Dvořáka

Možná, že kdybych nečetl článek pana Františka Dvořáka na idnes.cz krátce poté, co jsem přijel na konferenci do Washingtonu, mávl bych nad tím rukou. A to i přes to, že jazyk článku jistě stojí za pozornost (a doufám, že pan Winterkorn z VW, kterého autor cituje, si ho se zájmem přečetl). Ale cesta z letiště v hybridním Priusu (většina taxíků zde jsou hybridy) a přes občas intenzivní provoz v DC absence „smradu“, i velký podíl aut na křižovatkách čekajících s vypnutým motorem, mne k tomuto (dalšímu) v Česku kontroverznímu textu přivedl.

Nepochybuji o tom, že pan Dvořák má své čtenáře, kteří budou aplaudovat všem jeho výrokům (včetně toho, že spotřeba aut neklesá, jak napsal v jednom z minulých textů). Ale trochu méně emocí a více logiky a faktů by neškodilo.

Především, nezdá se, že by automobilový průmysl v Evropě skomíral. Zdejší firmy patří k leaderům v inovacích a nových technologiích. Obchodní přebytek v řádu desítek miliard euro (!) naznačuje, že s konkurenceschopností si nestojí Evropa v této oblasti špatně. Ziskovost některých firem pak není překvapení (u VW loni a předloni 9 a 22 miliard euro).

Tlak na automobilky v oblasti ekologie přinesl obrovský pokrok. Přes rostoucí provoz klesá zásadně znečištění automobily (které činí něco přes 15% emisí celkem). Jde o pokles ne o desítky procent, ale v Evropě méně než pětinu (data například zde). Co je podstatnější než čísla - na rozdíl třeba od lodí, auta do vzduchu vysílají jedovaté látky v těsné blízkosti lidí. Pokles škodlivin tak znamená méně lidí trpících a umírajících na nemoci s těmito látkami spojené.

Evropa není zdaleka jediným místem na světě, kde platí stále přísnější ekologické normy. Stačí nahlédnout třeba do Wikipedie. A prediktabilní zpřísňování norem přineslo nejen ekologičtější auta v Evropě, ale postupně vede k ekologizaci i jinde, neboť technologie jsou vyvinuty a auta s nižší spotřebou zákazníci vítají. Ten, kdo byl v některých asijských zemích, jistě chápe, jak zásadní je „čistit“ tamní vozový park (a mimochodem řada zemí v Asii evropské normy přijímá).

Nová auta jsou tak cenově dostupná. V poměru kvality a ceny zřejmě nejvíce v historii. A mají ve skutečnosti i podstatně nižší spotřebu. To znamená, že nejen odpovědněji zacházíme s omezenými zdroji naší planety, ale i šetříme peníze. V řadě evropských zemí rozpočtově neutrální daně na nová auta, záporné daně pro auta úsporná a vysoce kladné pro neekologická, pak i čistě ekonomicky vedou občany ke společensky racionální volbě úsporných modelů. A mimochodem, právě cena a dostupnost aut ukazuje, že nastavená regulace byla „kalibrována“ dobře.

Jakkoliv jsem příznivcem spíše nižších zásahů států do ekonomiky, toto je zjevně oblast, kde jsou na místě. Nastavení daní totiž neodpovídá tomu, jak vzácné jsou omezené zdroje. Daně nejsou nastaveny ani tak aby snížily důsledky využití omezených zdrojů, daně navíc není snadné kvantifikovat (ale musely by být zjevně mnohem vyšší).

Autorem zmíněné „miliony nákladů“ na tyto technologie je třeba měřit nejen ke společenskému prospěchu (kde jistě část lidí vyznává heslo „po nás potopa“), ale i k produkci automobilek. Pokud by třeba zmíněná skupina VW chtěla ročně snížit flotilovou emisi CO2 o 2 gramy (tedy 10g za 5 let), stálo by to při její produkci a autorem uvedeném čísle ohromujících 20 euro a 55 centů na jedno vyrobené auto! Mimochodem, s čísly je vůbec třeba zacházet opatrněji. Zatím co autor mluví o více než 12 milionech lidí pracujících v auto průmyslu, statistika, kterou jsem nalezl já, hovoří o necelých 2 milionech Evropanů v těchto firmách (viz odkaz - kde naleznete i další data).

Dalo by se pokračovat dál, ale každý, koho to opravdu zajímá a nespokojí se „hospodským“ pohledem na tuto oblast, fakta najde. Nicméně uvedený text je svým způsobem typický. Podobně se v naší zemi (a nejen tady), pojímá řada důležitých témat. Důsledky to má nemalé. Článek pana Dvořáka je ovšem o to horší, že se autor pasuje do role experta na tuto oblast (na rozdíl ode mne – hloubavého laika, který o konferenčních pauzách ve Washingtonu koukl na pár stránek).

Díky všem, kteří si můj text přečetli a trochu se nad ním zamysleli…

Autor: Luděk Niedermayer | pondělí 13.10.2014 10:30 | karma článku: 15,55 | přečteno: 1284x
  • Další články autora

Luděk Niedermayer

Co papír snese?

Populární motoristický časopis Svět motorů se stále více zabývá elektromobilitou. Což vítám. Ovšem jeho texty někdy přinesou dost velká překvapení.

14.10.2019 v 18:00 | Karma: 14,26 | Přečteno: 812x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Luděk Niedermayer

O pokutách za autoemise příští rok a o tom, co limit „95“ může přinést

V příštím roce začne platit unijní limit na průměrné emise CO2 osobních aut ve výší 95g na km. Byl výsledkem jednání zástupců členských zemí Unie, expertů a automobilového průmyslu, a nastaven v roce 2013.

10.10.2019 v 12:36 | Karma: 16,00 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Politika

Luděk Niedermayer

Tragédie na silnici

Ne, nebudu psát o nehodě na silnici do Špindlerova mlýna, kde zřejmě nebezpečná jízda jednoho řidiče zabila řidiče jiného.

26.9.2019 v 17:30 | Karma: 27,10 | Přečteno: 921x | Diskuse| Politika

Luděk Niedermayer

Mission impossible na Čapáku...

Něco takového, aspoň dle mého názoru, bude objasňování toho, že hodnota reklamy, kterou si firmy holdingu Agrofert objednaly u Čapího hnízda (luxusní rezidence, sotva na dohled od silnice), byla v řádu stovekmilionů.

16.7.2019 v 16:45 | Karma: 24,32 | Přečteno: 650x | Diskuse| Politika

Luděk Niedermayer

České a regionální premiérovo fiasko

Je to skoro jako v té pohádce, kde dědeček měnil, až vyměnil. Premiér Babiš mohl "akceptovat" na šéfa komise pana Webera, což je politik, který má extrémně pozitivní pohled na náš region a nedělí Evropu na starou a novou.

3.7.2019 v 12:32 | Karma: 39,31 | Přečteno: 6542x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 55
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1597x
Vystudovaný matematik, poté působil 17let v centrální bance (od pozice referenta po viceguvernéra). Poté přes 5 let v poradenské firmě, ale také jako spolupracovník Bankovní asociace, člen různých poradních skupin a častý pisatel do médií. Mimo to spolupracuje s neziskovým sektorem či vede tréningové programy pro centrální bankéře v zahraničí.
Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).

Seznam rubrik