Pochopitelný italský vabank?
V řešení migrace uvnitř Unie se totiž Evropa svým způsobem vrací do situace před rokem 2015. Zdá se, že drtivá většina "problému" bude na bedrech hraničních zemí (zejména Itálie) a ostatní budou dle své úvahy pomáhat s migranty majícími šanci na azyl. Jiní nepomohou vůbec.
Ještě štěstí, že opatření "vnější", které Unie přijala, a zklidnění situace v okolí, přispěly k tomu, že počty přicházejících uchazečů o azyl klesly na zlomky hodnot v době krize (a dokonce i pod stavy krizi předcházející).
Vítězstvím Italů se to nazvat nedá, ale to není zdaleka vše. Itálie je sužována nejen nestabilní politikou, ale hlavně slabou ekonomikou. A razantní nová vláda, stojící na slibech, že skoro vše vyřeší, je tak v těžké pozici. A tak mají Italové pocit, že nemohou moc ztratit a vládní představitelé dávají najevo, že Unie, tedy ostatní země, nejedná s jejich zemí fér:
„Když někdo v EU říká, že Italové by nejdříve měli všechno zařídit, a pak jim ostatní pomohou, tak já říkám opak. Nejdříve nám pomožte, a pak se můžeme bavit o ostatních věcech včetně rozdělení uprchlíků, bankovní unie, vládního zadlužení a tak dále,“ uvedl italský ministr vnitra Salvini.
Na co poukazuje? Třeba na to, že Německo blokuje dokončení dříve dohodnutého projektu bankovní unie (včetně postupného přechodu na evropské pojištění vkladů). Italové by asi byli i pro vznik evropského rozpočtu či rozšíření mandátu eurozónového záchranného fondu ESM. V některých ohledech jde o pragmatismus (posílení důvěry v italské banky), jinde jde o nespokojenost s tím, že ostatní nedodržují dřívější dohody a do hry dávají nové podmínky (požadavky na další redukci bankovních rizik).
Nespokojeni jsou Italové jistě i s převládající zahraniční politikou Unie, například u sankcí proti Rusku, naopak leckdo tam želí konce spolupráce s plukovníkem Kaddáfím v otázce migrace (asi věří, že k jeho konci nepomohl teror, kterým sužoval svou zemi, ale zásah "západu").
To není konec Unie. A není to ani neobvyklá situace. Tak široké partnerství tolika zemí s různou historií i současností samozřejmě vede k rozdílným pohledům na trable dnešního světa i na to, jak je řešit. Síla Unie pak tkví v tom, že z této disharmonie různých domácích postojů vznikne společný postoj, který obvykle představuje docela dobrý a pro všechny fungující kompromis. A všechny takovéto dohody staví Evropu v dnešním světě do pozice supervelmoci, a nikoliv místa soupeření desítek malých či středně velkých, ve světovém kontextu nevýznamných zemí.
Z tohoto vychází logický předpoklad, že se země tuto společnou hodnotu pokusí udržovat a dál rozvíjet. Ale k tomu je třeba, aby nikdo neměl silný pocit, že ho ostatní opomíjejí. To ale Italové dnes, částečně právem, cítí. A chtějí dosáhnout změny. Jak velké a jak radikální, je těžko soudit. Že se "nemusí držet u země", naznačuje výrok ministra Salviniho. Podle něj se v následujících měsících rozhodne, „zda má Evropa budoucnost ve své současné formě nebo zda se celá tahle věc stala zbytečná“.
Z pohledu racionality lze namítnout, že země, jako je Itálie, by byly jednou z hlavních obětí rozpadu či paralýzy Unie (stejně jako by obrovskou škodu takovýto vývoj znamenal pro naši zemi). Ale to v dnešní době nebrání politikům, aby ve jménu "malých vítězství" stabilitu a odolnost Unie testovali. V rámci této iracionality navíc pracují s tím, že se ostatní v souladu se svými reálnými zájmy, zcela racionálně, nebudou chtít ke kolapsu společné Evropy dobrat.
Ale je-li iracionalita na straně jedné, může být i na stranách dalších. Takže, riziko je velké.
Předejít mu se podaří tehdy, když se představitelé zemí kromě svého domácího úhlu budou snažit pochopit i to, jak se na svět a jeho trable dívají, často oprávněně, ostatní. Právě pochopení tohoto umožní najít společná řešení a zabránit konfliktům. Bohužel, v tomto bodě dnes většina unijních vůdců, myslím, není…
A tak je budoucnost více nejistá než dříve.
Luděk Niedermayer
Co papír snese?
Populární motoristický časopis Svět motorů se stále více zabývá elektromobilitou. Což vítám. Ovšem jeho texty někdy přinesou dost velká překvapení.
Luděk Niedermayer
O pokutách za autoemise příští rok a o tom, co limit „95“ může přinést
V příštím roce začne platit unijní limit na průměrné emise CO2 osobních aut ve výší 95g na km. Byl výsledkem jednání zástupců členských zemí Unie, expertů a automobilového průmyslu, a nastaven v roce 2013.
Luděk Niedermayer
Tragédie na silnici
Ne, nebudu psát o nehodě na silnici do Špindlerova mlýna, kde zřejmě nebezpečná jízda jednoho řidiče zabila řidiče jiného.
Luděk Niedermayer
Mission impossible na Čapáku...
Něco takového, aspoň dle mého názoru, bude objasňování toho, že hodnota reklamy, kterou si firmy holdingu Agrofert objednaly u Čapího hnízda (luxusní rezidence, sotva na dohled od silnice), byla v řádu stovekmilionů.
Luděk Niedermayer
České a regionální premiérovo fiasko
Je to skoro jako v té pohádce, kde dědeček měnil, až vyměnil. Premiér Babiš mohl "akceptovat" na šéfa komise pana Webera, což je politik, který má extrémně pozitivní pohled na náš region a nedělí Evropu na starou a novou.
Luděk Niedermayer
O třech malých věcech na Letné
O volební demokracii, o tom, že občané nejsou zaměstnanci a že čeští politici chrání a objevují hodnoty.
Luděk Niedermayer
Stát na cestě k obrovské elektro chybě?
Pan premiér se netají tím, že agenda ochrany životního prostředí a klimatu (možná s výjimkou „motýle“) mu je trochu proti srsti.
Luděk Niedermayer
Zlá Komise, hodní ministři a naše budoucnost
Premiér našel lepšího nepřítele, než jsou uprchlíci – je jím Evropská komise. Ta nejen šikanuje ho a jeho fond, ale dokonce neposílá do našeho rozpočtu dost peněz, a tak jsme ve velkém schodku.
Luděk Niedermayer
O střetu zájmu pana premiéra: co k němu (také) vedlo a jak dál?
Premiér Babiš má dle mého názoru jedinou možnost, jak si o chvíli prodloužit pobyt ve Strakově akademii.
Luděk Niedermayer
(Babiš) pod hladinou sítě…
Sociální sítě, respektive jejich dovedné a razantní využití politickými marketéry a těmi, co chtěli do výsledku promluvit, ovlivňují – někdy i zásadně – výsledky voleb.
Luděk Niedermayer
Kampaň už končí
V posledních par týdnech jsem nejen jezdil po mnoha místech naší země, bavil se s podnikateli, studenty, politiky i ostatními občany, ale také sledoval, jak vlastně „připrava na volby“ u nás vypadá.
Luděk Niedermayer
Před 15 lety…
... byl 1. květen, den našeho vstupu do Evropské unie. Tedy k jasnému, viditelnému kroku, který ukončil naše násilné odloučení od „evropské civilizace“ a návrat tam, kam historicky, zeměpisně i kulturně patříme.
Luděk Niedermayer
Selhala Evropská komise u konfliktu zájmu pana premiéra?
Zatím se mi zdá, že ano. A je to vážné. Nejde mi vůbec o to "potrestat Andere Babiše", neboť k posouzení jeho viny či neviny se musíme dobrat doma my sami. Jde o to, zda v Unii platí pravdla vždy a pro všechny.
Luděk Niedermayer
Mlčící Brusel a vzdalující se Evropa…
I při setkání s lidmi, kteří jsou fandové do společné Evropy a chtějí ji zachovat a rozvíjet, se dříve či později dostaneme k otázce „nekomunikace“ a „vzdalování Unie od občanů“.
Luděk Niedermayer
Pohádka o praní peněz...
Byla jednou jedna malá pobočka jedné velké banky v jedné malé zemi. A ta našla oblibu v zajišťování toku peněz pro nejasné zákazníky pocházející z nejasných zdrojů.
Luděk Niedermayer
Český ANO-jablečný sultanát
Nabídka českého premiéra šéfovi firmy Apple, aby třeba v budově ministerstva otevřel Apple store, je pozoruhodná z více důvodů. Proč si to myslím?
Luděk Niedermayer
Pražské unijní hledání...
Mám čím dál tím silnější pocit, že Andrej babiš se svou lačností po dotacích zamotal hlavu celé Unii.
Luděk Niedermayer
ANO, takto je to po našem...
Protestní hnutí, jako byly Věci veřejné nebo dnes u nás dominující ANO, těží často z chyb svých oponentů. Nejen těch, ke kterým docházet musí, neb jen ten, „kdo nic nedělá, nic nepokazí“.
Luděk Niedermayer
Co vše snese papír – případ elektroaut na iDNES.cz
Již několik dní na mne ze stránky iDNES.cz kouká pozoruhodný, redaktory portálu vybraný text o tom, jak v jednom braniborském městě všichni nadávají na elektroauta.
Luděk Niedermayer
Slepé trusty a problém pana premiéra…
Poté, co pan premiér oznámil představitelům Evropské komise, že svůj problém (s konfliktem zájmů dle EU pravidel) vyřeší, očekával bych, že se v diskusi o možném řešení dnes zákonům nevyhovující situace objeví pojem "slepý trust".
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 55
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1597x
Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).